Shopee

Friday, October 2, 2009

Blog dan Aku

Aku memang suka tulis blog. Walaupon aku tau aku bukan penulis yang baik. Tapi da lebih setahun aku tak menulis. Blog yang lama pon da bersarang semut, bersesawang lelabah. Tikus mondok pon ada.

Jadi biarlah blog itu terus mengait sesawangnya. Aku nak bukak buku baru. Lagipon banyak topic kat blog tu dah tak releven dgn diri aku skarang. Dan lagi masalahnya, banyak sgt spam comment kat blog tu..menyampah btol!

Blogspot ni sebenarnya da lama aku create, cuma blom penah buat official post lagi. Kalo dulu teragak-agak nak pindah blog, tapi skarang aku rasa adalah masa yg paling sesuai. “Lupakan yang lama dan bina yang baru”. Sama macam diri aku.

Kalo diselak sejarah aku dan blog, ianya bermula pada tahun 2005. Masa tu aku keje kat Melaka dan time tu mmg tgh addicted dgn friendster. Sampaikan time keje pon bole curik2 surfing. Disitulah aku kenal blog dan mula menulis sket2. Aku bukannya jenis orang yang tulis diari, so kalo bab bercerita secara lisan ni mmg agak hancur. Tapi tu time mula2 je. Dan sbenanye tulis blog ngan diari memang lain.

Diari, sumenye citer pasal personal. Rahsia diri luar dalam idop mati sumenye ditulis kat dlm tu. Aku takut nak tulis diari, takut kantoi kalo org baca. Dan aku tanak bila aku meninggal nnti, ada org yg jumpa diari tu. Mesti dorg akan baca. Aku konfem mesti punya. So amat2 la bahyee...

Sama la cam perangai aku. Pengalaman sendri - aku penah baca diari house-mate dulu. Dia pon satu, mcm sengaja je letak sepah2. Dan yg bestnye bukan aku sorg baca, house-mate yg lain pon baca gak. Kitorg baca ramai2. So abes sume bende yg tak baik dia buat kitorg tau..terlopong sume. (Ish tak baik baca diari org!)

Aku pon ada baca diari arwah ayah. Kalo org macam ayah, mungkin tak kesah sbb dlm diari arwah takde tulis apa2 yg kontroversi (eceh, mcm artis). Cuma ttg aktiviti harian biasa je. Yg kagumnya aku, arwah tulis dlm english. Kdg2 nak try gak tulis diari ni. Tulis english cam ayah. Tp seperti biasa kesudahannya, diari2 tu akan terperuk dlm almari. Sebab tu aku rasa, diari adalah untuk org2 yg sgt rajin saja. (Yg mmg tulis stiap ari jela yg rajin ok. Kalo yg beli diari, tp dlm stahun cuma tulis 2-3 muka surat tu takyah la ngaku rajin plak.) Sama macam aku. Memang malas.

Tapi kalo blog, kita bole tulis psl banyak bende. Bukan stakat personal je. Sbb tujuan blog ni sememangnya utk share ngan orang lain. Ttg perasaan kita, pandangan atau pendapat ttg sesuatu topik, isu semasa, kongsi2 info berguna, cerita ttg pengalaman, nak lepas geram pon bole. Tulis la apa saja asalkan tak kesah kalo org lain baca.

Aku suka tulis blog. Aku tak suka tulis diari.

0 love notes by lovable lovers:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails