Free counter and web stats

Saturday, December 14, 2013

Oh my English!

Born in a Malay family, lived in Malay neighborhood, raised up with Malay friends, went to Malay school. So, English is definitely not my mother tongue.

I picked up quite slow in English. During my primary school days, I was not among the best students in the subject. The highest I scored was probably B. That resulted in my UPSR, 3A 1B L

In Secondary school, the exposure in English was way better. I remember the English week. Every student needs to converse in English, or else we had to pay penalty if we get caught. There were also many activities organized such as coral speaking, storytelling, debate that we got to involve. I think by that time I already can speak and write quite well. Only my vocabulary was still poor.

I still can recall when I was in Form 5, I went to a Chess competition which that was my 1st time ever. On 1 round, my opponent and I were stuck in the game. No one win, no one lose. At that time, I did not know what ‘draw’ means.

Pure lack of vocab.



I believe one of the factors that could attract students to learn English is the teacher. Ya I remember my English teacher in Primary school. She’s fierce and didn’t treat her students equally, she’s biased. She only liked those clever pupils.

But my English teacher in Secondary school was very good. I still remember her name, Susaibah. She’s funny, she always made her class interesting and always encouraged us to learn English. She loved every one of us and I can feel that she loved me too J


Then moving on, I improved a lot in English when I started to work. Working in multi-racial and multinational corporation, English is absolutely the no. 1 language. No longer scared and anxious to speak and as time goes by, I could speak English as good as Malay.

But nowadays, whether you can speak English is no longer important because people more keen to know; "How good is your English?".

Tuesday, November 19, 2013

Bestnye jadi artis....?

Upload la gamba baru bangun tido dengan muka selebet sekalipon, mesti ada je yg komen - "uii cantiknya...comelnyee."

Upload gamba pakai seseksi dengan short skirt, pakai bikini sekalipon, ada jugak yang komen - "Wahh cun gila!", "You're so beautiful."

Upload gamba pegang anjing, ponnn takpe! Mesti ada komen-komen yang baik, yang puji kecomelan anjing sama ngan yg pegang anjing itteww.

Tiap kali baca komen2 peminat kat gamba artis, rasa macam bestttt je feeling jadi artis itu. Rasa diri sentiasa cantik, rasa orang suka, orang puja. Mana tak best kan feeling macam tu?

Tapi bila difikir-fikir balik, adakah penting sebenarnya pujian-pujian itu didunia ini? Adakah pujian-pujian itu membuatkan kita membangga diri atau lebih mensyukuri? Mungkin ia memberi kebahagiaan tapi ada banyak lagi kebahagiaan yang lebih abadi. 

"Tak hidup dipuji, Tak mati dikeji"

Lagipun kalo itu yang aku cari, kalo aku memang sukakan keglemeran dan perhatian, mesti dari dulu lagi aku da berusaha nak jadi artis. Skang ni da banyak ape cara nak jadi artis. Pegi je audition sana sini, lelama mesti dapat masuk TV. Busuk-busuk pon dapat inteprem masa tengah audition tu. Kan kan? Hehe.

Aku  paham jugak hidup artis ni bukannya selalu indah. Selalu jugak aku tengok komen-komen yang memaki. Kadang-kadang kesian gak baca. Itu yg banyak peminat-peminat gaduh sesama sendiri dalam komen. Padahal artis tu buat dek je. Malas nak layan. Peminat yg fanatik selalu hover!

Tak kesahlah dorang nak minat camane sekalipon kat selebriti tu. Cuma jadilah manusia yang bijak. Kalo artis upload gamba yang tak bape senonoh, tak perlu la nak puji. Tak perlulah nak buat ayat yang serupa macam "I like u sebab u tak hipokrit." "I love u being your true self."
Ok bole blah. Kalo tak mampu nak nasihat, adalah lebih baik berdiam diri buat tak tau je. 

Dan tak payah la rajin sangat nak bagi pujian-pujian kat kecantikan dorang tu. Renti-rentikan la tabiat tu. Ok fine...dorang tu sume memang cantik. Meluat plak baca. Lebih-lebih lagi kat selebriti yang memang aku tak suka. Opss!
Oh kecuali puji kat selebriti yang berimej muslimah ok.

p/s: Walau tiada siapa pon yang memuji kecantikan kita, walau tiada siapa yang nampak keseksian kita, bersyukur dan yakinlah setiap ciptaan Allah itu adalah sebaik-sebaik kejadian. Kecantikan dan keseksian kita hanyalah milik kepada yang berhak. 

"Ya Allah Ya Tuhanku, cantikkanlah akhlakku sebagaimana Engkau mencantikkan rupa parasku. Aminn~"

Monday, November 18, 2013

Umbut Kelapa

Jantung pisang.

Rebung.

Keladi.

Terung.

 
Labu.

Pucuk ubi. 

Inilah antara benda yang aku tak pernah makan. Bukannya mak tak pernah masak, tapi aku tak pernah rasa nak makan. Bukan nak tunjuk eksen 'orang bandar sangat #konon tapi mungkin tak biasa kot. Entahlah. Aku ni memang memilih sangat. Makan kuat tapi aku cuma makan benda yang aku suka je.

Baru-baru ni mak masak ayam masak lemak cili padi. Punya lah sedap...Peh! Memang feveret!! Tapi kali ni peliknya mak campur dengan satu macam bende yg aku tak pernah tengok pon sblom ni. Mak kata tu umbut-umbut kelapa. Dapat dari pokok kelapa yang baru ditebang kat blakang uma. Bila mak cakap macam tu je aku da rasa potong. Alaa ni yang tak best bila da campur dgn benda yg aku tak makan. Mak kata, cuba la dulu. Arghh! Walau tetap rasa kepotongan itu, aku amek jugak ayam dengan kuah untuk makan. Rugi siot kalo tak makan. Hee~

Disebabkan umbut-umbut tu banyak sangat dan mak potong kecik-kecik, menyebabkan aku terpaksa bantai jugak telan. Malas plak nak asingkan. Memula makan takde la rasa apa sangat. Itu yg buatkan aku selamba je makan dan makan lagi. Lelama rasa macam manis pastu lelama macam sedap plak. Lagi lelama rasa sedap gegila plak!

Jadinya sekarang ni aku terasa nak makan lagi. Mak kata susah nak carik. Bole dapat bila tebang pokok kelapa je.

Umbut kelapa.


Erghh terasa macam mengidam plak. Mana nak carik hah?? 

Saturday, February 23, 2013

Adoi jeles la pulok!


Dulu penah tengok satu drama yg ada seorang isteri jeleskan ex-wife husband dia yg dah pon meninggal. Masa tu memang tak paham apsal laa nak cemburukan org yg dah takde. Padahal bukannya husband tu tak sayang dia.

Tapi bila semakin dewasa semakin berpengalaman aku semakin paham yg sebenarnye.....perempuan ni memang kuat cemburu. Ngee~ :P

Cuma yg bezanya, samada perasaan cemburu itu ditunjuk ataupon hanya disimpan sendiri dalam hati buat pekasam makan dalam.
Dan juga samada perasaan cemburu itu bertempat ataupon tidak.

Rasa-rasa la...
Perlu ke nak cemburu dengan orang yg pasangan penah admirer dulu?
Perlu ke nak cemburu dengan selebriti yg pasangan kita minat?
Perlu ke nak cemburu dengan pasangan punye ex?

Ok mungkin ada la seciput rasa jeles tu, tapi takyah la lelebih kot...

Jangan la sampai nak gi serang orang yg tak tau pekebende tu. Dan kalo bole, jgn amek tau pon pasal bekas-bekas si dia mahupon artis-artis yg si dia itu puja.

Tapi paham jugak yang perempuan ni punye sifat nak tawu yg amat tinggi. Ade yg sanggup gi geledah surat-surat takpon emel-emel malah korek-korek fesbuk dia hanya sebab nak tau adakah orang yg dijelesi itu lebih cantik, lebih bagus mahupon lebih berjaya. Ada tu yg sanggup gak menyamar jadi org lain untuk mengambil peluang menyerang juga mengutuk.
Harap-harap tak sampai tahap tu.

Ape tips utk mengelak dari rasa cemburu?
Ermm gi la google sendri…cos I’m searching that for myself too...eheh!


Related Posts with Thumbnails